.

Kreditni scoring

Što je kreditni scoring?

Kreditni scoring je numerički sustav pomoću kojega se ocjenjuje rizičnost klijenta/kupca kojemu se želi prodati neki proizvod ili usluga. Upotrebom statističkih metoda i ostalih metoda 'data mininga' izračunava se skor koji predstavlja vjerojatnost da će klijent biti uspješan u podmirivanju svojih obveza po računu. Na temelju dobivene ocjene rizičnosti, donosi se odluka o tome izvršiti li prodaju ili ne.

Za što se upotrebljava kreditni scoring?

  • Targetiranje novih kupaca
  • Donošenje odluke o odobravanju kredita
  • Određivanje kreditnog limita
  • Određivanje kamatne stope
  • Predviđanje kreditnog ponašanja
  • Poduzimanje aktivnosti za minimiziranje gubitaka

Kome je namijenjen?

  • Bankama i ostalim financijskim institucijama
  • Osiguravajućim društvima
  • Izdavateljima potrošačkih kartica
  • Trgovačkim kućama
  • Telekomunikacijskim društvima
  • Tvrtkama koje žele pronaći nove kupce/klijente
  • Tvrtkama koje žele ispitati rizičnost svojih klijenata

Zašto upotrebljavati kreditni scoring?

Scoring modeli omogućuju donošenje boljih poslovnih odluka i upravljanje kreditnim rizicima te na taj način korisnicima scoring modela smanjuju gubitke odnosno povećavaju profite.

Koristi kreditnog scoringa?

  • Objektivnost i konzistentnost u kreditnim odlukama
  • Upravljanje procesom odobravanja kredita
  • Smanjenje operativnih troškova
  • Unapređenje usluge za klijente
  • Poboljšanje u upravljanju kreditnim portfeljom
  • Mogućnost procjene i upravljanja kreditnim rizikom
  • Preciznije donošenje odluka
  • Formiranje cijena kredita prema rizičnosti

Kako se razvijaju kreditni skoring modeli?

Na temelju povijesnih podataka o kijentima/kupcima te njihovom ponašanju u plaćanju računa, primjenom statističkih metoda i ostalih metoda data mininga identificiraju se one karakteristike koje su značajne za otplatu te im se dodjeljuje određeni broj bodova s obzirom na njihovu jačinu predikcije rizika. Na taj način svaki klijent/kupac dobije svoj skor koji pokazuje koliko je svaki od njih dobar rizik.

Neke vrste scoring modela:

  • APPLICATION - donošenje odluke o odobravanju kredita
  • RISK - predviđanje kašnjenja u plaćanju računa
  • REVENUE - predviđanje visine prihoda generiranog iz računa
  • RESPONSE - određivanje vjerojatnosti da će klijent odgovoriti na ponuđeni proizvod
  • BANKRUPTCY - određivanje vjerojatnosti da će klijent bankrotirati u budućem periodu
  • ATTRITION - koliko je vjerojatno da će klijent zatvoriti svoj račun
  • COLLECTION - definiranje aktivnosti za poboljšanje naplate potraživanja
  • DIRECT MARKETING - pronalaženje poželjnih klijenata/kupaca
 
 
TRENUTNO PREGLEDAVATE: Istraživanje i razvoj KREDITNI SCORING